Huszadik századi igricek ( Művelődés 1975, Farkas Árpád)
Huszadik századi igricek
Jó néhány esztendővel ezelőtt egy székelyudvarhelyi bátoritásra sokfelé megpendüliek a gitárhúrok, s csakhamar bebizonyosodott, hogy amire közönségigény van, meg is születik. Nincs fülem, közérzetem és ítéletem a könnyűzenéhez : fújja és hallgassa mindenki a magáét. Mégis a romániai magyar könnyűzene-teremtés első, vajúdó zsivajaiból„ nyúlós érzelmességéből és paprikás toporzékolásából mintha kiszüremleni vélnék egy csöndes, tiszta, meditatív hangot, a Józsa Erika — Horváth Károly kettősét. Persze azóta érzelmek, indulatok mívelődtek és árnyalódtak, együttesek és egyéniségek nőttek —én pedig közvetlen barátságba kerültem kettőjük meditációjával, miszerint : ha már fiatalságunk ennyire szomjas a melodikus hangszerelésű társalgásra, miként lehetne tartalmasabb együtt-töprengésre szólítani?
Tapasztaltam, amerre ők keresgélnek, a legjárhatóbb utak közé tartozik. Nem csupán a népi muzsika iránti erős vonzódásuk miatt, de az Igaz mélységeket kereső, megvalósuló kedvű szándék s képesség okán is, mellyel nem csupán Elénekelni, hanem Kidalolni óhajtják a rájuk hallgató közösség gondját s örömét. Ez az azonosulási törekvés igazolja s fűti .őket az ősi népi hangszerek újra szólal-tatásában, ragaszkodásukban a középkori zenéhez. Eddigi eredményeik s a muzsikálgató kedvtelésen és szereplésvágyon messzi túlrarnutató alkotói magatartásuk, tehetségük megítélésem szerint nagyon sokra hivatja őket, huszadik századi igriceket. A művészalkatú embereknek abba az igaz fajtájába tartoznak, kik azzal becsülik közséaüket, hogy nem idomulni szándékoznak ízlésvilágához, hanem irányítani és meghatározni. Szólhatnék róluk tehát így is : népművelő.
FARKAS ÁRPÁD
A Józsa Erika — Horváth Károly kettős 1971-ben Székelyudvarhelyen lépett fel először a nagyközönség előtt, ahol nekik is ítélték a beat nagydíjat, valamint a közönség díját. Ugyanezen a fesztiválon ’72-ben a folk nagydíját, valamint a szöveg nagydíját ítélik a kettősnek (a Kék árnyak közt c. dal szövegéért). A „Siculus ’72″ Electrecord hanglemezen a Kék árnyak közt és a Forró nappalok c. daluk szerepel. 1973-ban a Tele-Top díjazottjai (Jégvirág c. dalukkal, mely ugyanakkor a Săptămîna hetilap slágerlistáján is sikerrel szerepel), ’72-ben és ’73-ban Székelyföldön, valamint Arad és Hunyad megzșben, ’74-ben Kovászna megyében turnéznak (a Camerata Transsylvanica és a Búgócsiga együttessel) Olténiában a Phoenix együttessel. ’75-ben egy nemzetközi hangverseny keretében országos turnén vesznek részt. A Köztársasági Palota nagytermében és a bukaresti Sportpalotában gálahangversenyeken lépnek fel, ifjúsági klubok, művelődési házak, irodalmi körök, iskolák stb. meghívására több mint száz hangversenyt tartanak. A Flacăra folyóirat ’73-ban díjazta őket a komolyzene elemei és a folk-muzsika legsikerültebb egybehangolásáért.
1974-ben megjelenik első kislemezük a Szól a kakas már c. virágénekel, a Virágom virágom c. Babrik József szerzeménnyel és A vándor, valamint a Hűtlen dal c. szerzeményeikkel. Számaik zenéjét közösen írják, a szövegíró Józsa Erika. Állandó munkatársuk zenészbarátjuk, Dobránszky Sándor.
Az utóbbi évben legnépszerűbb dalaik Mezitlábas leánykérő (zene : Babrik József), Ha megnövök, Cinegemadár (népdal), A nagydob (Farkas Árpád verse),
Legsikerültebb TV-műsoraik: 71-ben Meghívó a stúdióba, ’72-ben Forró uappalok, ’74-ben Tambur, tambur andandóri, ’75-bn A gyergyószenuntmik-lósi Salamon Ernő Liceum vendégei voltunk és A világ népeinek bölcsődalaiból.
Józsa Erika a Román Televízió Magyar Nyelvű Műsorának riportere és bemondónője, Horváth Károly a bukaresti Cipriaa Porambescu zenekonzervatórium végzettje, jelenleg a Sepsiszentgyörgyi Állami Magyar Színház alkalmazottja, ahol első megbízatása Árva Bethlen Kata monodráma zenéjének összeállítása.